Publiceret: 06. jun. 2025

Ny vandvej er skabt under jernbanen i Viby med brug af tunnelering

Betonrør

Større regnmængder i fremtiden udfordrer vores kloaksystem. I Viby var eksisterende kloak for lille og en ny vandvej er skabt. Lige nu foretager vi derfor tunnelering for at få et Ø1600 stort betonrør ind under jern- og letbanen i Sønderhøj.

Mere og kraftigere regn i fremtiden udfordrer vores kloaksystem. I Viby arbejder Aarhus Vand og Arkil med adskillelse af regnvand og spildevand for at sikre, at kloakken har kapacitet nok til fremtidens store regnmængder.

Ny vandvej fra stadion til Sønderhøj er etableret

Vi påbegyndte adskillelsen ved Viby Renseanlæg og Viby Stadion. Her etablerede vi en ny betonkanal parallelt med de nuværende betonkanaler under boldbanerne, hvori regn- og spildevandsledninger løber. Men ved næste etape viste kloakken under jernbanen sig at være for lille. Der skal nemlig være plads til et Ø1600 rør.

”Vores nuværende fællesledninger under jernbanen ville ikke kunne håndtere fremtidens regnhændelser. Løsningen blev at etablere en ny vandvej, som løber fra Viby stadion, op gennem et villakvarter for så at krydse under jernbanen og letbanen til Sønderhøj,” siger projektchef Holger Corydon Dybdahl, Aarhus Vand.

Kloakrør

Betonrør skubbes ind under jernbanen

I disse dage er en tunnelboremaskine i gang med at bore hul til de nye regn- og spildevandsledninger. Arbejdet foregår fra Sønderhøj. Derfor er flere p-pladser ved Arla lukket af. Et rør med en diameter på 1,6 meter skal 150 meter ind under jernbanen og letbanen.

”Som ved en metro borer vi os ind under jernbanen og skubber et betonrør, når der er skabt plads til det. På den måde kan der ikke falde jord ned,” siger Holger Corydon Dybdahl.

Arbejdet med at etablere den nye vandvej udføres af Arkil og røret under jernbanerne bliver udført af firmaet Østergaard, som en Ø1600 tunnelering med åben front.

Arbejdet med tunnelering under jernbanen bliver afsluttet i august 2025 og derefter fortsætter det traditionelle gravearbejde og etablering af kloakrør til regnvand og spildevand ved Sønderhøj og til Holme Møllevej.

Fakta om den nye vandvej

En Ø1600 ledning i stor dybde, i et villakvarter giver udfordringer med plads og giver også borgerne på de berørte veje gener.
Tilladelse til at bore under jernbanerne har taget 2 år at opnå, men her i maj måned fik vi de endelige tilladelser fra BaneDK, Letbanen og i sidste ende Trafikstyrelsen.
Lodsejeraftaler, hvad hvis der kom nye ejere i sådan et langt tidsforløb? Vi valgte, som noget nyt at få de aftalte deklarationer på ledningstraceer tinglyst før udførsel.